Gode handlinger for at nære dig selv

Gode handlinger for at nære dig selv

Jeg prøver at passe bedre på mig selv, ved at gøre ting jeg godt kan lide og som jeg ved gør mig godt. Jeg prøver samtidig også at udfordre mig selv, bevæge mig ud på dybt vand.

Min kæreste er rejst, har jeg skrevet om her, før han rejste, har jeg haft sådan en lyst til at udfordre mig selv, prøve nye ting og ikke holde mig tilbage for noget. Den følelse sidder stadig i mig. Jeg vil gerne lære mere om mig selv. Jeg vil blandt andet også gerne prøve at få lavet flere indlæg her og prøve at poste mere regelmæssigt på min instagram profil.

  • Meditation

Meditation er en ting jeg ikke selv rigtig har gjort mig i. Tror jeg har prøvet det et par gange, men jeg har fundet et 10-dages meditationsforløb, som jeg overvejer at investere i. Jeg tror og håber på, det kan give mig en god start og vil give mig en lyst til at fortsætte. Det er en selvkærlig ting, der er god at få ind i sin hverdag. Give sig selv ro og tid til at koble fra i nogen minutter.

  • Dagbog

In a year from now” er en dagbog Charlotte Caroline har skabt, idet hun selv havde prøvet at skrive dagbog hver dag og kunne mærke, hvor meget det gav hende. Jeg blev inspireret og købte dagbogen hjem til den 1 januar. Siden da har jeg prøvet at skrive hver dag. Jeg har udgivet et indlæg tidligere omkring mit dagbogskrivning. Jeg er mig selv taknemmelig for, at jeg har købt dagbogen. Det giver mig mig en tid til mig selv, en tid til nærvær og passe på mig selv. Jeg letter mine tanker ud i min dagbog. Jeg mærker på en måde en tryghed omkring min dagbog. En tryghed jeg ikke har oplevet før ved en dagbog. Jeg kan ikke undvære den, og jeg vil aldrig stoppe med mit dagbogskrivning. Jeg lærer mig selv at kende på en ny måde og jeg lærer mine tanker at kende.

  • Podcast, roligt musik

Podcast er jeg begyndt at lytte meget til. Jeg synes sommetider det er mere beroligende end musik. Det kan være afslappende bare at lytte til nogen der snakker og ikke skal forholde sig til at andre ting. Lige nu lytter jeg rigtig meget til 112 for knuste hjerter med Maria Jencel ellers lytter jeg også til Tune In med Charlotte Caroline og Frederikke Therese. De kan begge anbefales, hvis ikke du har hørt til dem endnu.

Roligt musik synes jeg er dejligt at lytte til for at få ro i hovedet og i kroppen. Jeg har fundet en dejlig meditationsplayliste på spotify jeg godt kan lide at lytte til inden jeg skal sove.

  • Diffuser

Jeg er blevet meget glad for min diffuser. Det er så rart at dufte til de rene olier og det giver en rolig fornemmelse at være på mit værelse, når den er i gang. Mine favoritter lige nu er citrongræs og cedertræ. Det giver en fornemmelse at friskhed og at være udenfor i skoven.

  • Et dejligt varmt bad

Et dejligt varmt bad eventuelt med lidt æterisk olie dryppet på gulvet. Jeg har altid elsket at gå i bad. Et bad forbinder jeg altid lige med tid alene og lige lidt tid til sig selv og sine tanker.

  • Rens af hud og smør kroppen ind i creme

Jeg prøver at rense min hud og smøre min krop ind i creme inden sengetid hver aften. Jeg føler man sover bedre, når huden er fugtet godt ind inden man ligger sig ind under dynen.

  • Gua sha til ansigt

Jeg er kommet til at ødelægge min gua sha, eller den er gået i stykker under rejse. Det er jeg ked af, men jeg har fundet det smukkeste sæt fra Martinys, som jeg gerne vil have fat i. Det er et sæt af en Gua Sha og en Skin Roller. En Gua Sha og en Skin Roller kan bruges til at sætte gang i blodcirkulationen og fjerne væskeophobninger i ansigtet, og så er det en god måde at få lidt massage i ansigtet på.

“Ved regelmæssigt brug kan du opleve fordele som: Forbedret cirkulation, mere ensartet hudfarve, lymfatisk drænage, reducering af udtrykslinjer og rynker, lindringer af muskelspændinger og forebygning af urenheder.” Læs mere om Gua Sha og Skin Roller og hvordan du bruger det her.

  • Gå en tur eller løb en tur

Gå en tur med podcast eller musik i ørerne eller en løbetur. Det er så dejligt, og man er så glad og tilfreds med sig selv bagefter. Det er også sommetider rart at komme afsted uden telefon og høretelefoner, hvor man bare kan lytte til naturens lyde.

  • Tag en tur til stranden eller havet

Nu er jeg så heldig at bo med udsigt lige ud til vandet. At jeg faktisk kan høre vandet, når jeg sidder med åben dør på mit værelse, hvilken taknemmlighed. Jeg vil gerne være bedre til at sætte mig udenfor på min altan og lytte til vandet

  • Sove længe

Sove længe er en af de ting jeg har sværest ved. Jeg er født og opvokset som A-menneske. Jeg har altid for travlt med at komme tidligt op, fordi jeg gerne vil op og have noget ud af dagen. Jeg sætter vækkeur på mine fridage og kan godt finde på at stå op. 6.30 eller 7.00. Jeg vil gerne turde slå hovedet fra og lade mig sove lige til jeg vågner af mig selv.

  • Meld dig til et forløb, sharing cirkel

Jeg har tidligt fået øjnene op for at passe på sig selv, idet jeg har fulgt med hos Anna Reinholdt i mange år, der netop har stor fokus på lige netop det at man skal huske at prioriterer sig selv. Senere hen har jeg fået øjnene op for Ida-Maria Lind, der indenfor det sidste år også har haft stor fokus på selvkærlighed og egenomsorg. Hun lancerede for en måned siden, at hun ville åbne op for tilmeldinger til hendes første sharing circle. Jeg skyndte at tilmelde mig. Jeg kunne mærke det kaldte på mig, og det gjorde det. Jeg er så taknemmelig og stolt over mig selv at tage den udfordring op. Sharing Circle giver rum for tryghed, nærvær, fællesskab og taknemmelighed. Det er både meditation, reflektion, åbenhed og bevæge sig ud over sin egen grænse. Jeg havde en utrolig dejlig følelse i kroppen efterfølgende og følte mig så taknemmelig for de mennesker jeg har i mit liv og så taknemmelig for det jeg lige havde oplevet. Jeg vil gerne melde mig til igen, når muligheden byder sig.

Back to Top